Sonne, Schule und Gesellschaftstanz

 
Fina stunder en helt vanlig onsdag:
 
 Vi hade tema Düsseldorf idag på lektionen och i grupper skulle vi besöka en stadsdel eller två och sedan redovisa dessa för klassen. Någon grupp skulle filma lite om staden och jag, Emma och Lina tog gärna på oss det uppdraget. Vi filmade miljöer, intervjuade snygga killar och gulliga gubbar, pratade tyska framför kameran så gott det gick och fnissade. 
 
 Solen sken och under vår promenad genom staden passerade vi Rhen. Rhen + solljus = magiskt tycker jag. 
 
 Andra halvan av dagen hade vi en ny väldigt bra lärare som lyckades med att göra tysk politik intressant och som berömde mig för mitt tyska uttal (dankedank)!
 
 På lektionen kände jag att mitt språk ändå blivit bättre. Idag på lektionen pratade jag fritt och det kändes inte alls så svårt som tidigare. Förmodligen för att jag fick prata om mig själv utan att fokusera så mycket på grammatiken. 
 
 Lunchen åts tillsammans med fina klassisar på en restaurang där maten var riktigt god! Om man ska se något positivt med att vi inte har något uppehållsrum med mikro i skolan (vi får inte ens äta mat i lokalerna) är det att vi blir tvugna att äta finmat varje heldag i skolan. Även om det kostar är det ändå trevligt med restaurangbesök! 
 
 Dagen avslutades med Gesellschaftstanz på universitetet med Simon. Vi fick lära oss grundstegen i både Cha cha och Rumba och som det ser ut nu kommer vi gå dit varje onsdag och lära oss både grundsteg och olika turer i åtta olika danser. Och vad det verkar som är det gratis! Så kul att äntligen få dansa lite igen och väldigt kul att ha någon att dansa med!
 
Det var min onsdag och imorgon börjar karnevalen här i Dyssan vilket är en riktigt stor grej här. Utklädnad är normen och det lär nog en hel del sena kvällar. Jag vet inte hur mycket tid jag kommer ha att uppdatera bloggen men inlägg kommer senast när firandet är över!
 
Tschüss!
* * * | |
Upp