21:18 Uhr.

En liten uppdatering! Jag hälsade alltså på i ett WG jag vill bo i (WG=wohngemeinschaft=kollektiv) och de som bor där är verkligen supertrevliga! Jag kände där och då att allt kommer bli bra oavsett (och det är ju bara ett boende). De ger mig besked imorgon förmiddag och oavsett hur det blir har de sagt att de gärna lär känna mig ändå (var ju tvungen att fråga, vill ju förutom mina fina svenska klassmates även sehr gerne ha tyska kompisar)! Förutom jag är det två andra som kollat på rummet så har 1/3 chans att få det. Lägenheten ligger verkligen supercentralt och som tidigare nämnt har de även en takterass som vätter ut mot fina gamla hus och som ligger i söderläge = drömmen. Men det kan ju faktiskt bli så att de inte väljer mig men då har jag mitt kära kontrakt imorgon som ligger och väntar och det blir bra det med! Hon som bor i det kollektivet ska enligt hyresvärden vara väldigt trevlig så jag får lita på det!
 
Gällande skolan hade vi idag en ny lärare som enligt mig är noggrann och lite sträng på ett bra sätt! Hon rättar direkt när man säger fel och om det är något återkommande fel många gör går hon igenom det på tavlan vilket är superduper! Först skulle vi presentera oss vilket gick mindre bra, gjorde det typiska felet att säga: Ich studiere nach einer Krankenpflegerin bekommen. BEKOMMEN, vad tänkte jag ens? För er som inte är insatta i språket betyder det "få", inte "bli" som det ju ser ut att vara. Och det visste jag ju egentligen men ja där fick jag en riktigt tillsägning. Sen gick vi igenom grammatik och där kunde jag minsann lite mer. Jag har alltid haft lätt för ämnet svenska så kan ju grejen med nominativ, ackusativ, dativ, genetiv osv. Jag insåg idag att jag ju kan rätt mycket (eller ok fick 13/40 på vårt SVÅRA grammatikprov i förrgår...) men tar jag mig inte tiden när jag ska prata att riktigt tänka på vad jag säger (är ju en riktigt snabbpratare som de flesta av er vet). Det jag behöver öva på mest är förutom att prata att lära mig massor av ord. För att böja dem sen är inte så svårt men jag har ju glömt bort de flesta glosorna från gymnasiet känns det som....
 
Imorgon börjar jag klockan 14 vilket är superskönt och efter det ska jag förmodligen skriva kontrakt (om jag inte får rummet jag kollade på idag)! Efter det ska jag hänga med min fina klassis Emma (som även hon bloggar om vår tid här) och ja, sen är det nästan helg. Tiden. går. så. snabbt. hjälp. Hoppas allt är bra med er!
 
Tschüss!
 
 
* * * | |
Upp