Arbeitsunfähig

Hej hörrni!
Idag är jag sjuk. Eller jag är förkyld men här i Tyskland är man antingen frisk eller sjuk. Jag har till och med fått ett intyg av en läkare att jag är sjuk och därför är "arbeitsunfähig" (se ovan). Egentligen känner jag att jag skulle kunna jobba men då jag har min praktik på en onkologisk avdelning där patienterna genomgår cellgiftsbehandling ska man stanna hemma om man hostar/nyser etc vilket jag idag gör. Och det räcker inte att sjukanmäla sig utan jag fick reda på att jag skulle gå till en läkare för att få ett intyg på att jag inte kunde jobba idag. Det tyska sjukvårdsystemet är heeelt annorlunda här än i Sverige. Här finns inga vårdcentraler utan man har en "Hausartz" (husläkare) som man går till om man är sjuk. En sådan har ju inte jag då jag bara är här för en kort tid så efter att min praktikplats meddelat att jag måste gå till läkaren ringde jag ett antal läkarmottagningar innan jag fick napp. Där fick jag fick tid direkt - hos en läkare. Kändes så konstigt då jag bara har en förkylning. Men han skrev ut ett sjukintyg till mig efter en mängd frågor, bland annat hur det i hela världen kommer sig att jag läser en tyskakurs här när jag läser till sjuksköterska till sverige. Tror det är himla ovanligt här att ta uppehåll från en utbildning för att läsa på folkhögskola (finns väl inte ens folkhögskolor i tyskland)? Tyskarna är så mycket för ordning och reda, inte ska man studera språk bara för att det är kul och inte får man sjukanmäla sig för att "livet kom emellan". Sånt får mig att sakna Sverige lite. Appropå det behöver jag inte sakna Sverige så länge till för ikväll åker jag faktiskt dit! För att fira påsk med släkten, krama mina vänner och blanda groggar i Tarmen. Jag stannar till och med måndag innan det är dags för praktik igen. Hoppas jag är frisk då (trots ev fest nu i helgen...), processen kring när man är sjuk här är ju minsann jobbigare än själva sjukdomen. 
Nu ska jag packa innan jag ska bege mig mot flygplatsen!
 
Tschüss!
* * * | |
Upp