Köln

Igår var vi med klassen i Köln! Först fick vi se den stora domkyrkan som verkligen är gigantisk. Jag hade sett Lunds domkyrka framför mig men den här var så mycket större. Vi gick runt i kyrkan en stund innan vi begav oss mot gamla stan där vi åt lunch. På vägen dit passerade vi konserthuset i Köln och det knäppa med området runt omkring själva huset är att det står vakter där som visar vart man kan gå och inte - varför? Tydligen skulle man annars gå på taket till konsertsalen och då det en gång i tiden var slarvigt byggt ekar det ner till konsertsalen om man går över området. Därför står det vakter där under varje konsert som får folk att gå runt området istället. Så knäppt.
 
På väg genom gamla stan passerade vi fina pastellfärgade hus innan vi nådde restaurangen vi skulle äta på där de flesta av oss testade det lokala ölet Kölsch. Personligen tycker jag mycket mer om Altbier, vilket ju är Düsseldorfig öl. Tur att det är i Dyssan jag kommer hänga mest. Efter maten besökte vi NS-dokumetationszentrum, vilket var ett rätt gripande museeum jag kan berätta mer om i ett senare inlägg. 
 
Efter museet beslöt några av oss för att stanna kvar i stan och strosa runt lite. Vi var några stycken som först fikade och sedan delade vi upp gruppen och jag, Emma, Lina, Simon, Carl och David bestämde oss för att kolla in shoppingutbudet i stan. Vi hittade en second handaffär a la Beyond Retro (<333) men dock var utbudet av fina klänningar där rätt litet. Sen gick vi längs med gatorna där rödljusen bestod av två röda gubbar (??), kollade i affärer, några shoppade lite och sen beslutade vi oss för att äta middag. 
 
Det blev en mysig restaurang där vi fick pastarätter för ca 6 euro, så gott och så värt. Även väldigt kul att umgås i en mindre grupp när vi vanligtvis är ganska många som umgås. Tycker om dessa människor så mycket.
 
Efter maten tackade vi Köln för den här gången och återvände tillbaka till Düsseldorf. Jag tycker helt klart att Köln är värt fler besök och då inte minst under nästa veckas karneval!
 
Tschüss!
 
* * * | |
#1 - - Anonym:

Hej!
Här kommer en stor kram från Lund.
/Stina

#2 - - Anonym:

Köln är jättefint. Kommer gärna snart! 😊

Upp