Gestern habe ich ein Vertrag unterschrieben

Nu har boende löst sig och jag har äntligen skrivit kontrakt! Det blev det första alternativet då det urfina kollektivet valde en annan. Jag var och hälsade på i mitt nya boende igår i samband med kontraktet och jag känner på mig att det kommer bli superbra! Första månaden kommer jag som sagt bo i en lägenhet för mig själv (som jag ännu inte har sett dock) och de resterande fyra månaderna bor jag i stadsdelen Oberbilk i ett kollektiv tillsammans med en tysk tjej (närmare bestämt på Siegburgerstraße 86 om någon vill kolla upp det). Jag ser fram emot att flytta in där för då vet jag att jag inte behöver flytta något mer plus att allt med det boendet är så bra. Dels kommer jag ju bo ihop med en tyska (som är väldigt pratglad) vilket är superbra för språket. Sen ligger det precis vid en tunnelbanestation så även om resvägen till min praktikplats kommer ta ett tag underlättar det ändå att ha hållplatsen nära. Huset är dessutom gammalt och mysigt. Sen får vi inte heller glömma att jag kommer bo i närheten av mina fina svenska vänner! Det är lite roligt faktiskt att vi hittat boende i närheten av varandra. I Oberbilk finns en park som heter Volksgarten och jag kommer bo väster om den, Lina precis söder om den och Emma, Anna-Karin, Matilda och Malin bor precis norr om den. Så himla bra!
 
Nu har en skolvecka gått och det känns redan väldigt naturligt att ta bussen några hållplatser, ha lektioner helt på tyska och sedan umgås med klassisar efteråt. Det är häftigt hur nära vi kommit varandra på bara några dagar!
Igår satt jag, Emma, Anna-Karin och Malin och formulerade ihop en Bucketlist på vad vi vill hinna med under detta halvår. På listan står bland annat:
 
- Gå på dejt med en tysk
- Åka till Amsterdam
- Gå på Nachtflohmarkt (en loppis mitt i natten!)
- Äta spagettiglass (ja, det finns??)
- Åka båt på Rhen
- Hitta ett stammiscafé/stammisrestaurang
- Gå med i en kör
- Bli fett bra på tyska!!
- Dricka Altbier (typisk Düsseldorfig öl)
 
Det sistnämnda ska vi göra ikväll tillsammans med några andra i klassen! Denna lista tar bara upp lite av allt det vi tänkte hitta på under våren och om alla veckor går lika snabbt som denna gäller det att sätta igång nu! Ser dock så mycket fram emot det. Och nu har solen börjat titta fram ibland (även om det är svinkallt ute) så jag hoppas på att våren också vill hänga med på våra äventyr!
 
Tschüss!
* * * | |
Upp