Jetzt.

 
Hallo Lieblings,
 
jag har inte hunnit skriva något inlägg förens nu (vilket förmodligen är ett gott tecken) men ni ska veta att jag är framme, har tak över huvudet och börjat bekanta mig med både Düsseldorf och klasskompisar. Jag är SÅ GLAD att jag äntligen går i något som på riktigt kan kallas för klass och har klasskompisar istället för kursare. Jag har verkligen behövt ett break från universitetet och allt det där "vuxna" med att man har föreläsningar och kursare istället för lektioner och klasser. Och och och! Idag betonade våra kursansvariga att vi i våra inlämningsarbeten ska fokusera på våra erfarenheter. AUF WIEDERSEHEN alla källhänvisningar, äntligen får jag koncentrera mig på MIG och MINA åsikter (ja sånt är kul ju)! Än så länge får begreppet folkhögskola bra betyg. 
 
Men, jag ska berätta lite mer om tiden här hittils!
Igår gjorde mamma mig sällskap till Kastrup och när vi skiljts åt stod jag där med passet i handen på väg mot ett nytt land och med fjärilar i magen. Sen hade jag tur. Riktigt himla tur. För där vid terminalen satt Malin. Den första i min klass jag fick ett ansikte på och som lugnade ner mina nerver väldigt mycket och som sen visade sig ha flygstolen bredvid mig. Sånt känns lite som ödet. Hur som helst. Vi kom fram och jag tog mig till mitt airbnb där världens mysigaste kvinna mötte mig. Hon bor i en liten lägenhet i källarvåningen i ett hus och har asieninspirerad inredning överallt och talar endast tyska (mycket passande). Hon bjöd mig på fika, visade mig runt i området och sen åkte jag in till stadsdelen Altstadt för att öla med mina nya klasskamrater. Tänk hur snabbt man kan klicka med vissa personer. Lär bli bra det här!
 
Idag hade vi får första skoldag med introduktion plus språktest. Trodde testet skulle vara relativt enkelt men jag tror alla i klassen kan enas om att det var rätt klurigt. Efter en skriflig och en muntlig del delades vi in i två grupper och jag hamnade i den lägsta av de två vilket jag efter testet insåg är det absolut rätta för mig. Det känns skönt att arbeta i mindre grupper på rätt nivå för en själv men väldigt synd att klassen delas upp. Ja ni hör ju, vi har klickat på en gång. 
 
Nu tänkte jag gå och lägga mig, berättar mer om allt imorgon!
 
Tschüss!
* * * | |
Upp