Wochenende

I lördags vankades det konstutställning. Elever vid en konstskola här i Düsseldorf ställde ut sina verk under några dagar och vår skola rekommenderade oss att gå dit. Sagt och gjort. Jag, Lina, Simon och David möttes upp för att ta del av det som visade sig vara sterotypen av det man tänker sig att konst är. Nämligen så himla abstrakt.
 
Utställningen bestod av många, många rum och i rummen satt konstnärerna själva och rökte cigaretter medan vi vanliga människor gick runt och beundrade saker vi egentligen inte förstod. 
 
Här är Lina, Simon och David som betraktar ihoppressade kläder under en glasskiva. Ibland försökte vi förstå vad vi såg och ibland brast det och vi kunde inte sluta fnissa åt till exempel något-som-liknade-en-cykel-men-ändå-inte-alls. Mycket underlig utställning men trevligt att hänga med dessa tre!
 
Detta konstverk blev nog ändå favoriten. Vi kallade denna "glaskiva på täcke" och David kom fram till budskapet: "glasskivan ger täcket ett djup". Det var långt ifrån det enda som var djupt med denna utställning.
 
När vi kände oss nöjda begav sig Lina och jag till det spanska kollektivet (till Emma alltså) medan killarna gick på bio. På vägen dit passerade vi Königsallé, vilket är rikemannsgatan här i Dyssan, där vi stannade till för att ta lite bilder. I det spanska kollektivet umgicks vi med Emma och Anna-Karin och lagade mat + såg på Making a Murderer. Fin lördag!
 
Och igår flyttade jag som sagt! Klockan 11 kom jag till lägenheten med 900 euro på fickan (nej, min hyra är inte så dyr tack och lov, hälften var deposition) och hämtade upp nycklarna och jag har aldrig kännt mig så rik och så fattig på samma gång. Sen träffade jag Lina som var så snäll och hjälpte mig att förflytta mina väskor mellan mina boenden. Efter att jag kommit på plats mötte jag upp Simon för att gå en promenad genom staden med målet att hitta universitetes träningscentrum där vi förmodligen ska börja dansa Lindy hop. Dock var det pga söndag stängt (precis som typ allt annat i detta land). Vad gör ens alla tyskar på söndagar? Typiskt bra dag att träna, handla mat osv tycker ju vi andra. Tillbaka i min källarlägenhet anslöt David, Lina och Emma för flyttpizza! Bakom Lina ser ni min dusch som alltså står i vardagsrummet/hallen. Mycket underligt. Efter pizza och prat avslutades helgen och nu går vi alltså in i den tredje Düsseldorfveckan. Herre, detta kommer gå snabbt alltså. 
 
Nu ska jag förbereda presentation till imorgon om Düsseldorfiska museum (favortiämnet ju). 
 
Tschüss!
* * * | |
#1 - - 467:

MICKAN YOU ARE SUCH A BABE.

Upp