Gesundheitsamt und Genitiv

Nu är sista skolveckan förbi och på måndag börjar praktiken. För mig innebär det pendling i en och en halv timme enkel väg, att prata tyska i minst 8 timmar varje dag och att vara ifrån mina klassisar mer än jag är van vid. Men det ska bli spännande och jag ser fram emot att utveckla mitt språk ännu mer. Jag belönade mig själv med att köpa en tysk bok så den och säker fler böcker ska jag underhålla mig med på tåget till Krefeld framöver. Die Liste der vergessenen Wünsche heter den. Jag älskar tyska genitiv, speciellt på fina omslag. 
 
Igår var jag hos Gesundheitsamt här i Dyssan (hälsomyndigheterna typ?) och deltog i en föreläsning om hygien vid hantering av livsmedel. Detta då jag kommer hantera mat på sjukhuset och samtidigt ta hand om sjuka patienter. Föreläsningen var helt på tyska och de inledande orden var: Det är viktigt att ni förstår allt. Heh. Men jag förstod det viktiga och eftersom jag ändå praktiserat på sjukhus och arbetat på äldreboende innan var det inte direkt någonting nytt. Typ att jag ska stanna hemma om jag är magsjuk och att vara noga med handhygienen. Well jo det visste jag.
 
Denna helg är alltså den sista "innan allvaret börjar" och det känns lite konstigt att inte ha en enda läxa, men det tackar vi för! Denna helg är alltså super för ta det lugnt inför kommande vecka så jag och Simon utnyttjar tiden och hänger så mycket som möjligt i väntan på att han ska flytta till Köln (......). Hoppas ni har en fin helg!
 
Tschüss!
* * * | |
Upp