Frei Tag.

 
Godmorgon!
 
Idag är jag leeedig och jag sitter och äter nutellamacka (som man ju gör i Tyskland) efter att ha sovit ut riktigt ordentligt. Jag har ju gått upp runt 06 varje dag så min kropp var nog väldigt njöd av att få sova till 10. Det känns skönt med ledighet och även skönt att ha tid att träffa folk igen. På kvällarna när jag kommer hem från sjukhuset (runt 19) orkar jag inte vara så social direkt. Dock har jag varje kväll pratat på skype MEN då räcker det att jag sitter nedsjunken i min soffa, rätt lagom aktivitet för en utmattad praktikantin.
 
Min tyska har verkligen kaosat denna vecka. Jag kom till sjukhuset med självförtroendet att jag ändå är rätt bra men det har varit en utmaning även med små enkla ord men jag tror garanterat att det är på grund av allt annat som måste få plats i min hjärna. Förutom språket har jag även fokuserat på:
- Att framstå som en trevlig person
- Att lära mig rutiner på avdelningen. 
- Att förstå alla medicinska ord, även de på latin jag inte haft koll på innan. 
- Att ta blodtryck. Jag har sugit på det innan så denna vecka har varit en utmaning men ändå bra på det sättet.
- Att prata engelska. Ja, korrekt, engelska. Vi har många patienter från Nederländerna som ibland pratar bättre engelska än tyska. Det är SÅ SVÅRT att växla mellan språken tycker jag. Egentligen pratar jag engelska mer fritt än tyska men många ord tänker jag på tyska och kan för allt i världen i ett samtal inte komma på de engelska orden. Alla småord som "eller", "mellan", "och" osv till exempel säger jag oftast på tyska utan att tänka på det.
 
Och sen är det svårt att förstå patienterna alltid. Det har kännts jobbigt när de ber om någonting eller frågar något och jag inte förstår. Och om jag väl förstår så kan jag oftast inte svara på frågan då jag inte vet vilka riktlinjer som gäller, vad man borde göra osv. Det är tufft att vara ny. Men ändå lärorikt på alla plan. Jag längtar dock till när min hjärna endast behöver fokusera på språket.
 
Nu ska jag promenera in till stan för lite ärenden och fika och ikväll blir det förhoppninsgvis altbier! 
 
Tschüss!
 
Ps. Min handledare bad mig i förrgår att Dua henne = internshipgoals!
 
* * * | |
Upp